قصه ی نفت



قصه ء نفت(۱)

همان0.01 تا 0.1 ماده آلی که از چرخه اصلی کربن آلی جدا می ماند و در بین رسوبات دفن میشود و ماده آلی فسیل نامیده می شود ,ماده اصلی ایجاد کننده نفت و گاز است. این ماده آلی عمذتا بقایای گیاهان وجانوران دریایی وگیاهان خشکی است. به طور دقیق تر در دریا و اقیانوس دو دسته تولیدکننده اصلی ماده آلی مناسب برای تبدیل به نفت داریم:

 

فیتوپلانکتونها( دیاتومه ,داینوفلاژله, جلبک سبزآبی)

 

زئوپلانکتونها وجانوران عالیتر تغذیه کننده از فیتوپلانکتونها

 

برای اینکه تولید مواد آلی در محیط آبی به میزان مناسبی باشد,دو عامل دخیلند:1.ضخامت زون نور دار 2.میزان ورود مواد مغذی به زون نوردار( مواد مغذی که برای رشد گیاهان و جانوران مفیدند همانا فسفاتها ونیتراتها و اکسیژن هستند.)

 

بنابه این توضیحات بیشترین تولید مواد آلی در دو ناحیه عمده در حواشی قاره هاست که عبارتند از آبهای کم عمق فلات قاره و زونهای چسبیده به محیطهای قاره ای که جریان روبه بالای آبهای سرد و عمیق اقیانوسی را پذیرا می شوند.

 

در چنین محیطهایی که تولید مواد آلی زیاد است,با رخدادن طوفان ومخلوط شدن آبهای بی اکسیژن واکسیژندار , ویا ازدیاد تولید جانداران وکم شدن اکسیژن , گروهی از جانداران دچار مرگ و میر گروهی میشوندو در کف محیط رویهم انباشته میشوند.

 

مقدمه ای بر زمین شناسی نفت

پترولیوم به تمام مواد هیدروکربنی طبیعی گفته می شود که به صورت فازهای مختلف گازی , مانند گاز طبیعی ,فاز مایع مانند نفت خام و فاز جامد مثل قیر دربین درزها و شکستگیهای سنگهای رسوبی(یکی از سه دسته اصلی سنگها که در واقع حاصل خشک و سخت شدن موادی هستند که زمانی در کف دریا نهشته شده اند) وجود دارند . بنابراین باید به یادداشته باشیم که اولا نفت وگاز و... منشایی طبیعی دارند و حاصل فعل وانفعالاتی هستند که بر بقایای انواع خاصی از موجودات زنده دفن شده در میان رسوبات نواحی دریایی(برخی رودها, دریاها, دریاچه هاونواحی عمیق اقیانوسی) رخ داده است.در تبدیل بقایای جانداران به نفت و ...که پروسه ای طولانی و پیچیده
دارد دو عامل بسیار مهمند:زمان و حرارت. 

 

 

منبع:http://naft.persianblog.ir/


(s1169)

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 11 فروردين 1392برچسب:, | 18:18 | نویسنده : حشمت الله عالیپور بیرگانی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • لیونکس